Tramwaj jak owad? Oto projekty przyszłości

Ekologia, bezpieczeństwo i inspirowany naturą design to trzy czynniki, które zdominowały studencki konkurs na projekt nowoczesnego tramwaju. Duży nacisk został położony również na dostępność taboru pod względem dostosowania go do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Organizatorami konkursu byli Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny, Politechnika Poznańska oraz spółka Modertrans Poznań.

Zwycięski projekt opracowała Julia Piętka. Konkursowe jury doceniło jej pracę za zastosowanie zrównoważonych rozwiązań ograniczających emisję dwutlenku węgla i hałasu oraz wykorzystanie zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Tramwaj ma wbudowane czujniki zwalniające oraz zwiększone pole widoczności motorniczego, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych. Z kolei jego aerodynamiczny kształt ma wpłynąć na poprawę efektywności energetycznej pojazdu.

Tramwaj ma być dostępny dla każdego użytkownika, bez względu na jego ograniczenia ruchowe. Znajdują się w nim między innymi prowadzące pasy z oświetleniem ledowym dla osób słabo widzących, z kolei meble zostały pozbawione ostrych krawędzi. Wnętrze pojazdu zostało zaprojektowane w jasnych kolorach, a podłoga otrzymała matową i równą powierzchnię, co ma zwiększyć poczucie bezpieczeństwa pasażerów.

W pozostałych pracach położono nacisk między innymi na ergonomiczne wnętrza, większe przeszklenia czy łatwy dostęp do ekranów informacyjnych lub gniazdek. Niektóre projekty nawiązywały swoim designem i kolorystyką do motywów roślinnych czy zwierzęcych, jak choćby projekt tramwaju przypominający kształtem owada.

– Kreatywność studentów i ich wrażliwość na kwestie ekologii i bezpieczeństwa znacząco wpłynęły na przygotowane projekty. Widzimy, że jest to kierunek, który już jest brany pod uwagę podczas projektowania taboru, ale najprawdopodobniej nasili się w najbliższych latach. Zakładam, że wiele elementów z przygotowanych prac za kilka lat będzie standardem nowych pojazdów – mówi Piotr Tarnawski, dyrektor Centrum Nowoczesnej Mobilności w Łukasiewicz – Poznańskim Instytucie Technologicznym.

Modertrans Poznań zaprosił autorów najlepszych projektów do współpracy przy tworzeniu nowych tramwajów. Jednym z głównych wyzwań przyszłości jest tworzenie autonomicznych pojazdów, które nie będą wymagały obecności motorniczego.

Projekt Juli Piętki zajął pierwsze miejsce, drugie otrzymały Julia Kopańska i Joanna Krzemińska, a trzecie przypadło ex aequo Julicie Dominiak oraz Gabrieli Brzęckiej i Adrianowi Chruszczewskiemu. Wszystkie miejsce były premiowane nagrodami finansowymi.

Wystawa prac potrwa do 18 lipca 2024 roku na Wydziale Architektury PP.